ΔΙΑΣΤΡΕΜΜΑ ΠΟΔΟΚΝΗΜΙΚΗΣ

Sprained Ankle

Εισαγωγή

Ένα διάστρεμμα συμβαίνει όταν οι ισχυροί σύνδεσμοι που υποστηρίζουν την ποδοκνημική διατείνονται πέρα από τα όριά τους και κατά συνέπεια αστοχούν, σκίζονται. Τα διαστρέμματα είναι συνηθισμένοι τραυματισμοί που εμφανίζονται σε άτομα όλων των ηλικιών. Κυμαίνονται από ήπια έως σοβαρά, ανάλογα με το πόση βλάβη έχουν υποστεί οι σύνδεσμοι.

Τα περισσότερα διαστρέμματα είναι μικροί τραυματισμοί που απαιτούν θεραπείες στο σπίτι όπως ξεκούραση και εφαρμογή πάγου. Ωστόσο, εάν η άρθρωση είναι πολύ πρησμένη και επώδυνη για να περπατήσετε – ή εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα με το να βάλετε βάρος στο πόδι, φροντίστε να επισκεφτείτε το γιατρό σας.

Χωρίς σωστή θεραπεία και αποκατάσταση, ένα σοβαρό διάστρεμμα μπορεί να αποδυναμώσει την άρθρωση, καθιστώντας πιο πιθανό ότι θα τον τραυματίσετε ξανά. Επαναλαμβανόμενα διαστρέμματα μπορούν να οδηγήσουν σε μακροχρόνια προβλήματα, όπως χρόνιο πόνο στην άρθρωση, αρθρίτιδα και προοδευτικά αστάθεια.

Περιγραφή

Οι σύνδεσμοι είναι ισχυροί, ινώδεις ιστοί που συνδέουν τα οστά μεταξύ τους. Οι σύνδεσμοι στην ποδοκνημική βοηθούν στη διατήρηση της σωστής θέσης των οστών και στη σταθεροποίηση της άρθρωσης.

Τα περισσότερα διαστρέμματα εμφανίζονται στους πλευρικούς συνδέσμους στην εξωτερική πλευρά της άρθρωσης. Μπορεί να κυμαίνονται από μικρές ρήξεις στις ίνες που αποτελούν τον σύνδεσμο έως την πλήρη ρήξη.

Εάν υπάρχει πλήρης ρήξη, η άρθρωση μπορεί να καταστεί ασταθής μετά τη διέλευση της αρχικής φάσης τραυματισμού. Με την πάροδο του χρόνου, αυτή η αστάθεια μπορεί να οδηγήσει σε βλάβη στα οστά και τον χόνδρο της άρθρωσης.

Αιτιοπαθογένεση

Το πόδι σας μπορεί να στραφεί απροσδόκητα κατά τη διάρκεια διαφόρων δραστηριοτήτων, όπως:

Εάν υπάρχει σοβαρή ρήξη συνδέσμων, μπορεί επίσης να ακούσετε ή να αισθανθείτε αντίστοιχο ήχο αστοχίας. Τα συμπτώματα είναι παρόμοια με αυτά ενός σπασμένου οστού και απαιτούν άμεση ιατρική αξιολόγηση.

Ο γιατρός σας θα διαγνώσει το διάστρεμμα με προσεκτική εξέταση του ποδιού και της ποδοκνημικής. Η φυσική εξέταση μπορεί να είναι επώδυνη.
Εάν δεν υπάρχει σπασμένο οστό, ο γιατρός σας μπορεί να είναι σε θέση να εκφραστεί ως προς τη σοβαρότητα του τραυματισμού με σιγουριά και με βάση την ποσότητα του οιδήματος, του πόνου και του μωλωπισμού.

Τεχνικές απεικόνισης

Ακτινογραφίες. Παρέχουν εικόνες πυκνών δομών, όπως τα οστά. Ο γιατρός σας μπορεί να ζητήσει ακτινογραφίες για να αποκλείσει ένα κάταγμα σε οστό στο πόδι σας. Ένα σπασμένο οστό μπορεί να προκαλέσει παρόμοια συμπτώματα πόνου και οιδήματος.

Δυναμικές ακτινογραφίες. Εκτός από τις απλές ακτινογραφίες, ο γιατρός σας μπορεί επίσης να ζητήσει και δυναμικές ακτινογραφίες. Αυτές οι σαρώσεις γίνονται ενώ η ποδοκνημική ωθείται προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Οι δυναμικές λήψεις βοηθούν στην ανάδειξη ασυνήθους κίνησης λόγω τραυματισμένων συνδέσμων.

Μαγνητική Τομογραφία (MRI). Ο γιατρός σας μπορεί να ζητήσει μαγνητική τομογραφία εάν υποψιάζεται πολύ σοβαρό τραυματισμό στους συνδέσμους, βλάβη στον χόνδρο ή το οστό της επιφάνειας της άρθρωσης, ένα μικρό οστικό αποσπασθέν τεμάχιο ή άλλο πρόβλημα. Η μαγνητική τομογραφία δεν μπορεί να διενεργηθεί παρά μόνο μετά την υποχώρηση της περιόδου οιδήματος και μωλωπισμού.

Υπερηχοτομογραφία. Αυτή η τεχνική απεικόνισης επιτρέπει στο γιατρό σας να παρατηρήσει απευθείας τον σύνδεσμο ενώ κινεί την άρθρωση. Αυτό τον βοηθά να αξιολογήσει τη σταθερότητα που παρέχει ο σύνδεσμος

Βαθμοί διαστρέμματος

Μετά την εξέταση, ο γιατρός σας θα καθορίσει το βαθμό της βλάβης σας για να αναπτύξει ένα σωστό πλάνο θεραπείας. Τα διαστρέμματα βαθμολογούνται με βάση την έκταση της βλάβης που έχει προκύψει στους συνδέσμους.

Sprain Βαθμού 1 (Ήπια)

• Ελαφριά διάταση στοιχείων και μικρορήξη των ινών του συνδέσμου

• Ήπια ευαισθησία και πρήξιμο γύρω από τον αστράγαλο

Sprain Βαθμού 2 (Μέτρια)

• Μερική ρήξη του συνδέσμου

• Μέτρια ευαισθησία και πρήξιμο γύρω από τον αστράγαλο

• Εάν ο γιατρός κινεί τον αστράγαλο προς διάφορες κατευθύνσεις, ελέγχεται ανώμαλη χαλαρότητα της άρθρωσης

Sprain Βαθμού (Σοβαρό)

• Πλήρης ρήξη του συνδέσμου

• Σημαντική ευαισθησία και πρήξιμο γύρω από τον αστράγαλο

• Εάν ο γιατρός τραβήξει ή πιέσει την άρθρωση, εκτελώντας ορισμένες κινήσεις, εμφανίζεται σημαντική αστάθεια

Σχεδόν όλα τα διαστρέμματα μπορούν να αντιμετωπιστούν χωρίς χειρουργική επέμβαση. Ακόμη και μια πλήρης ρήξη συνδέσμου μπορεί να επουλωθεί χωρίς χειρουργική παρέμβαση εάν ακινητοποιηθεί κατάλληλα.
Ένα τριφασικό πρόγραμμα καθοδηγεί τη θεραπεία όλων των διαστρεμμάτων – από ήπια έως σοβαρά:

Αυτό το τριφασικό πρόγραμμα θεραπείας μπορεί να διαρκέσει μόλις 2 εβδομάδες για την ελάττωση υποτροπής ή έως και 6 έως 12 εβδομάδες για πιο σοβαρούς τραυματισμούς.

Θεραπείες στο σπίτι

Για πιο ήπια διαστρέμματα, ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει απλή θεραπεία στο σπίτι.
Πρωτόκολλο RICE. Ακολουθήστε το πρωτόκολλο RICE το συντομότερο δυνατό μετά τον τραυματισμό σας:

Φαρμακευτική αγωγή

Τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ) όπως η ιβουπροφαίνη και η ναπροξένη μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο του πόνου και του πρηξίματος. Επειδή βελτιώνουν τη λειτουργία μειώνοντας το πρήξιμο και ενισχύοντας τον έλεγχο του πόνου, είναι μια καλή επιλογή για ήπια διαστρέμματα σε σχέση με τα ναρκωτικά φάρμακα για τον πόνο.

Ορισμένα διαστρέμματα θα χρειαστούν περαιτέρω θεραπεία εκτός από το πρωτόκολλο RICE και τα φάρμακα.

Βακτηρίες. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το πρήξιμο και ο πόνος θα διαρκέσουν από 2 έως 3 ημέρες. Το περπάτημα μπορεί να είναι δύσκολο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και ο γιατρός σας μπορεί να σας συστήσει να χρησιμοποιήσετε πατερίτσες όπως απαιτείται.

Ακινητοποίηση. Κατά τη διάρκεια της πρώιμης φάσης της θεραπείας, είναι σημαντικό να στηρίξετε την άρθρωση και να την προστατέψετε από ξαφνικές κινήσεις. Για ένα διάστρεμμα βαθμού 2, μια αφαιρούμενη πλαστική συσκευή, όπως ένα air-gel cast μπορεί να παρέχει υποστήριξη. Τα διάστρεμμα βαθμού 3 μπορεί να απαιτούν νάρθηκα τύπου μπότα για 2 έως 3 εβδομάδες.

Ο γιατρός μπορεί να σας ενθαρρύνει να βάλετε λίγο βάρος στην άρθρωση ενώ είναι προστατευμένο στο νάρθηκα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην επούλωση.

Φυσικοθεραπεία. Οι ασκήσεις αποκατάστασης χρησιμοποιούνται για την πρόληψη της δυσκαμψίας, την αύξηση της αντοχής και την πρόληψη χρόνιων προβλημάτων στον αστράγαλο.

Αρθροσκόπηση

Κατά τη διάρκεια της αρθροσκόπησης, ο γιατρός σας χρησιμοποιεί μια μικρή κάμερα, που ονομάζεται αρθροσκόπιο, για να κοιτάξει μέσα στην άρθρωση σας. Μικροσκοπικά όργανα χρησιμοποιούνται για την απομάκρυνση τυχόν χαλαρών θραυσμάτων οστών ή χόνδρων ή τμημάτων του συνδέσμου που μπορεί να πιαστούν στην άρθρωση.

Ανακατασκευή

Ο γιατρός σας μπορεί να είναι σε θέση να επιδιορθώσει τον σχισμένο σύνδεσμο με ράμματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, θα ανακατασκευάσει τον κατεστραμμένο σύνδεσμο αντικαθιστώντας τον με ένα μόσχευμα ιστού που λαμβάνεται από άλλους συνδέσμους ή / και τένοντες που βρίσκονται στο πόδι.

Ακινητοποίηση

Υπάρχει συνήθως μια περίοδος ακινητοποίησης μετά από χειρουργική επέμβαση για διάστρεμμα. Ο γιατρός σας μπορεί να εφαρμόσει κάποιο νάρθηκα ή προστατευτική μπότα για την προστασία του επισκευασμένου ή ανακατασκευασμένου συνδέσμου. Φροντίστε να ακολουθήσετε τις οδηγίες του γιατρού σας σχετικά με το πόσο καιρό φοράτε την προστατευτική συσκευή. Εάν το αφαιρέσετε πολύ νωρίς, ένα απλό λάθος βήμα μπορεί να σκίσει ξανά τον σταθερό σύνδεσμο.

Αποκατάσταση

Η αποκατάσταση μετά από χειρουργική επέμβαση απαιτεί χρόνο και προσοχή για την αποκατάσταση της δύναμης και του εύρους κίνησης, ώστε να μπορείτε να επιστρέψετε στις δραστηριότητες σας πριν από τον τραυματισμό. Το χρονικό διάστημα που μπορεί να περιμένετε για αποκατάσταση εξαρτάται από την έκταση του τραυματισμού και το είδος της χειρουργικής επέμβασης που έγινε. Η αποκατάσταση μπορεί να διαρκέσει από εβδομάδες έως μήνες.

Αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα είναι γενικά αρκετά καλά. Με τη σωστή θεραπεία, οι περισσότεροι ασθενείς μπορούν να συνεχίσουν τις καθημερινές τους δραστηριότητες μετά από ένα χρονικό διάστημα.

Το πιο σημαντικό, τα επιτυχημένα αποτελέσματα εξαρτώνται από τη δέσμευση του ασθενούς στις ασκήσεις αποκατάστασης. Η ατελής αποκατάσταση είναι η πιο κοινή αιτία της αστάθειας του αστραγάλου μετά από διάστρεμμα. Εάν ένας ασθενής σταματήσει να κάνει τις ασκήσεις ενδυνάμωσης, ο τραυματισμένος σύνδεσμος θα εξασθενίσει και θα θέσει τον ασθενή σε κίνδυνο για καθέξιν διαστρέμματα αστραγάλου.

Χρόνιο διάστρεμμα

Όταν τραυματίσετε την ποδοκνημική σας, μπορεί να συνεχίσετε να την τραυματίζετε εάν οι σύνδεσμοι δεν έχουν χρόνο να επουλωθούν πλήρως. Μπορεί να είναι δύσκολο για τους ασθενείς να γνωρίζουν εάν ένα διάστρεμμα έχει επουλωθεί επειδή ακόμη και ένα διάστρεμμα με χρόνια ρήξη μπορεί να είναι εξαιρετικά λειτουργικό επειδή οι υπερκείμενοι τένοντες βοηθούν στη σταθερότητα και την κίνηση.

Εάν ο πόνος συνεχίζεται για περισσότερο από 4 έως 6 εβδομάδες, μπορεί να έχετε πλέον χρόνιο διάστρεμμα. Οι δραστηριότητες που τείνουν να επιδεινώσουν τον ήδη τραυματισμένο ιστό περιλαμβάνουν πάτημα σε ανώμαλες επιφάνειες και συμμετοχή σε αθλήματα που απαιτούν απότομες κινήσεις του ποδιού.

Η διαταραγμένη ιδιοδεκτικότητα, μια κοινή επιπλοκή, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε επαναλαμβανόμενο διάστρεμμα. Μπορεί να υπάρχει ανισορροπία αλλά και μυϊκή αδυναμία που να προκαλεί υποτροπή. Αυτό μπορεί επίσης να συμβεί εάν επιστρέψετε στη δουλειά, στα σπορ ή σε άλλες δραστηριότητες προτού θεραπευτεί και αποκατασταθεί η βλάβη.

Πρόληψη

Ο καλύτερος τρόπος για την πρόληψη των τραυματισμών είναι να διατηρήσετε καλή μυϊκή δύναμη, ισορροπία και ευελιξία. Οι ακόλουθες προφυλάξεις θα βοηθήσουν στην αποτροπή διαστρέμματος: