ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΙ ΩΜΟΥ

Common Shoulder Injuries

Το 2006, περίπου 7,5 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέφθηκαν το ιατρείο κάποιου ορθοπεδικού στις ΗΠΑ για ένα πρόβλημα ώμων, συμπεριλαμβανομένων προβλημάτων τόσο της άρθρωσης όσο και στο εγγύς βραχιόνιο, όπως θλάσεις και διαστρέμματα. Περισσότεροι από 4,1 εκατομμύρια από αυτές τις επισκέψεις αφορούσαν προβλήματα του στροφικού πετάλου.

Οι τραυματισμοί από τον ώμο προκαλούνται συχνά από αθλητικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν έντονες, επαναλαμβανόμενες κινήσεις των χεριών πάνω από τον ώμο, όπως κολύμβηση, τένις, ρίψεις και άρση βαρών. Οι τραυματισμοί μπορούν επίσης να εμφανιστούν με καθημερινές δραστηριότητες όπως οικιακές, κηπουρική και άλλες.

1.Προειδοποιητικά σημάδια τραυματισμού στον ώμο

Αν αντιμετωπίζετε πόνο στον ώμο σας, σκεφθείτε τα κάτωθι:

Αν απαντήσατε “ναι” σε κάποια από αυτές τις ερωτήσεις, θα πρέπει να συμβουλευτείτε έναν ορθοπεδικό χειρούργο για βοήθεια σχετικά με τον καθορισμό της σοβαρότητας του προβλήματος.

2.Συχνοί Τραυματισμοί Ώμων

Τα περισσότερα προβλήματα στον ώμο αφορούν στους μύες, τους συνδέσμους και τους τένοντες, σε σχέση με τα οστά. Οι αθλητές είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε προβλήματα ώμων, αφού αυτά συχνά οφείλονται σε  επαναλαμβανόμενα, εντατικά προγράμματα άθλησης.

Μερικοί άνθρωποι έχουν την τάση να αγνοούν τον πόνο στον ώμο τους και να συνεχίζουν τις δραστηριότητές τους, επιδεινώνοντας απλά την κατάσταση και προκαλώντας δυνητικά περισσότερα προβλήματα. Άλλοι υποτιμούν την έκταση του τραυματισμού τους, επειδή ο καθημερινός πόνος, η αδυναμία στο βραχίονα ή ο περιορισμός της κίνησης των αρθρώσεων έχουν πλέον συνυφανθεί με την καθημερινότητά τους.

Οι ορθοπεδικοί χειρουργοί κατατάσσουν τα προβλήματα του ώμου στις ακόλουθες κατηγορίες.

2.1 Αστάθεια

Μερικές φορές, κάποια από τις αρθρώσεις της ωμικής ζώνης κινείται παθολογικά ή εξαναγκάζεται με τις κινήσεις να βγει από την φυσιολογική της θέση. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται αστάθεια και μπορεί να οδηγήσει σε εξάρθρωση της εν λόγω άρθρωσης. Τα άτομα που πάσχουν από αστάθεια ώμου βιώσουν πόνο όταν απλά σηκώνουν το χέρι τους. Μπορούν επίσης να υπάσχει και το αίσθημα ολίσθησης του ώμου τους.

2.2 Σύνδρομο Πρόσκρουσης

Η πρόσκρουση προκαλείται από υπερβολική τριβή των μυών του στροφικού πετάλου στο ακρώμιο.

Τα προβλήματα πρόσκρουσης μπορεί να εμφανιστούν κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων που απαιτούν κίνηση πάνω από το επίπεδο του ώμου. Ιατρική βοήθεια κρίνεται σκόπιμο να αναζητηθεί αμέσως γιατί μια φλεγμονή στον ώμο μπορεί τελικά να οδηγήσει σε σοβαρότερο τραυματισμό.

2.3 Τραυματισμοί Στροφικού Πετάλου

Το πέταλο των στροφέων αποτελεί είναι ένα από τα πιο σημαντικά ανατομικά στοιχεία του ώμου. Αποτελείται από μια ομάδα μυών και κατά συνέπεια τενόντων, που συγκρατούν τα οστά του ώμου. Οι μύες του στροφικού πετάλου παρέχουν στον άνθρωπο τη δυνατότητα να σηκώνουν το χέρι τους και να το φτάνουν πάνω από το κεφάλι. Όταν αυτό τραυματίζεται, μερικές φορές δεν ανακτάται ποτέ η πλήρης λειτουργία του ώμου, ώστε να συμμετέχουν σωστά σε μια αθλητική δραστηριότητα.

 

3.Θεραπεία Τραυματισμών Ώμου

Η έγκαιρη ανίχνευση είναι το κλειδί για την πρόληψη σοβαρών τραυματισμών στους ώμους.

3.1 Ωμικές Ασκήσεις

Συχνά, ο ορθοπεδικός σας θα συστήσει τη διενέργεια μιας σειράς ασκήσεων που στοχεύουν στην μυϊκή ενίσχυση των ώμων.

Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά μερικές εύκολες ασκήσεις ώμων που μπορείτε να κάνετε για να ενισχύσετε τους μύες και να αποτρέψετε τραυματισμούς.

3.1.1 Βασική Μυϊκή  Ενδυνάμωση Ώμων

Στερεώστε ένα λάστιχο στο χερούλι μιας πόρτας στο σπίτι. Τεντώστε το τραβώντας προς το σώμα σας. Κρατήστε το μετρώντας μέχρι το πέντε. Επαναλάβετε πέντε φορές με κάθε βραχίονα. Εκτελέστε δύο φορές την ημέρα.

3.1.2 Push-Ups στον Τοίχο

Στερεωθείτε με τα χέρια σας στον τοίχο και τα πόδια σας ανοιχτά μέχρι το πλάτος των ώμων. Εκτελέστε αργά push-up. Επαναλάβετε πέντε φορές. Κρατήστε για μια μέτρηση πέντε. Εκτελέστε δύο φορές την ημέρα.

3.1.3 Πίεσεις ώμων

Καθίστε σε μια καρέκλα με μπράτσο, ενώ τα πόδια σας να πατούν σταθερά το πάτωμα. Χρησιμοποιήστε τα χέρια σας για να ανασηκωθείτε αργά από την καρέκλα. Κρατηθείτε στη θέση αυτή μετρώντας μέχρι το πέντε. Επαναλάβετε πέντε φορές. Εκτελέστε δύο φορές την ημέρα.

3.1.4 Άλλες Θεραπείες

Μπορεί επίσης να συστηθεί η χρήση αντιφλεγμονώδους αγωγής για τον έλεγχο του πόνου και του οιδήματος.