ΕΚΤΙΝΑΣΣΟΜΕΝΟΣ ΔΑΚΤΥΛΟΣ

Trigger Finger

Ο εκτινασσόμενος δάκτυλος είναι μια κλινική κατάσταση που προκαλεί πόνο, δυσκαμψία και αίσθηση κλειδώματος όταν ανοιγοκλείνει το δάχτυλο. Η πάθηση είναι επίσης γνωστή ως στενωτική τενοντοελυτρίτιδα. Ο παράμεσος και ο αντίχειρας είναι τα δάκτυλα που επηρεάζονται συχνότερα από την κατάσταση αυτή, αλλά μπορεί να συμβεί και στα άλλα δάχτυλα. Όταν εμπλέκεται ο αντίχειρας, η κατάσταση ονομάζεται εκτινασσόμενος αντίχειρας.

Οι καμπτήρες τένοντες είναι επιμήκεις συνδετικές δομές τύπου κορδονιού που συνδέουν τους μύες της παλαμιαίας επιφάνειας του αντιβραχίου με τα οστά των δακτύλων. Όταν οι μύες συσπώνται, οι καμπτήρες τένοντες επιτρέπουν στα δάχτυλα να κάμπτονται.

Κάθε ένας από τους τένοντες αυτούς περνά μέσα από μια σήραγγα στην παλάμη και τα δάχτυλα που του επιτρέπει να ολισθαίνει ομαλά καθώς το δάχτυλο κάμπτεται ή εκτείνεται. Αυτή η σήραγγα ονομάζεται τενόντιο έλυτρο.

Κατά μήκος του ελύτρου, ζώνες ιστού που ονομάζονται pulleys συγκρατούν τους καμπτήρες τενόντες κοντά στα οστά των δακτύλων. Οι τένοντες περνούν από τις δομές αυτές καθώς κινείται το δάχτυλο. Το pulley στη βάση του δακτύλου ονομάζεται Α1. Αυτή είναι η ανατομική δομή που εμπλέκεται στην πάθηση.

Περιγραφή

Σε έναν ασθενή με εκτινασσόμενο δάκτυλο, το Α1 pulley φλεγμαίνει ή παχαίνει, καθιστώντας πιο δύσκολη την ολίσθηση του καμπτήρα τένοντα μέσα από αυτό καθώς το δάκτυλο κάμπτεται. Με την πάροδο του χρόνου και ο τένοντας μπορεί επίσης να φλεγμαίνει και να αναπτύξει ένα μικρό οζίδιο στην επιφάνειά του. Όταν το δάχτυλο κάμπτεται και το οζίδιο περνά μέσα από το pulley, δημιουργείται ένα αίσθημα μαγκώματος συνοδευόμενο από ήχο. Αυτό είναι συχνά επώδυνο.

Σε μια σοβαρού βαθμού βλάβη, το δάκτυλο κλειδώνει και παραμένει σε λυγισμένη θέση, ενώ ο ασθενής πρέπει να χρησιμοποιήσει το άλλο του χέρι για να ισιώσει παθητικά το δάκτυλο.

Αίτια

Ενώ αίτια της πάθησης δεν είναι γνωστά με σαφήνεια, διάφοροι παράγοντες μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης της. Αυτά περιλαμβάνουν:

Τα συμπτώματα του εκτινασσόμενου δακτύλου συχνά ξεκινούν χωρίς κάποιο τραυματισμό. Μπορούν να αποτελέσουν τα απότοκο μιας περιόδου βαριάς ή εκτεταμένης χρήσης χεριών, ιδιαίτερα σχετικά μα έντονο δραγμό και ισχυρή σύλληψη. Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:
Η δυσκαμψία και το κλείδωμα τείνουν να είναι χειρότερα μετά από περιόδους αδράνειας, όπως όταν ξυπνάτε το πρωί. Σε μια σοβαρή περίπτωση, το εμπλεκόμενο δάχτυλο μπορεί να κλειδωθεί σε λυγισμένη θέση.

Ο γιατρός σας θα μπορεί να διαγνώσει την πάθηση συζητώντας για τα συμπτώματά σας και εξετάζοντας το χέρι. Συνήθως, δεν χρειάζονται ακτινογραφίες ή άλλες απεικονίσεις.

Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ο γιατρός σας θα αναζητήσει:

Η αρχική θεραπεία για την πάθηση είναι συνήθως μη χειρουργική.

Ανάπαυση Η ανάπαυση του χεριού και η αποφυγή δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα μπορεί να είναι αρκετά για την επίλυση του προβλήματος.

Νάρθηκας Το να φοράτε νάρθηκα τη νύχτα για να διατηρήσετε το προσβεβλημένο δάχτυλο ή τον αντίχειρα σε ευθεία θέση ενώ κοιμάστε μπορεί να βοηθήσει.

Ασκήσεις Απαλές ασκήσεις τεντώματος μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της δυσκαμψίας και στη βελτίωση του εύρους κίνησης στο σχετικό δάκτυλο.

Φάρμακα, όπως η ακεταμινοφαίνη και τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ), μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση του πόνου και της φλεγμονής.

Έγχυση στεροειδών Η κορτιζόνη, είναι ένας αντιφλεγμονώδης παράγοντας που μπορεί να εγχυθεί στο περίβλημα του τένοντα στη βάση του προσβεβλημένου δακτύλου. Μια ένεση στεροειδούς μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα για περίοδο ακόμα και αρκετών εβδομάδων. Εάν τα συμπτώματα δεν βελτιωθούν με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να γίνει και μια δεύτερη ένεση. Εάν δύο ενέσεις δεν βοηθήσουν στο πρόβλημα, μπορεί να εξεταστεί το ενδεχόμενο χειρουργικής επέμβασης. Οι ενέσεις στεροειδών είναι λιγότερο πιθανό να είναι αποτελεσματικές σε ασθενείς με διαβήτη, αλλά μπορεί να βοηθήσουν στην αποφυγή χειρουργικής επέμβασης. Μπορούν να προκαλέσουν βραχυπρόθεσμη αύξηση του σακχάρου στο αίμα, επομένως τα επίπεδα γλυκόζης σε διαβητικούς ασθενείς πρέπει να παρακολουθούνται μετά την ένεση.

Εάν το δάχτυλό σας δεν βελτιωθεί με συντηρητική προσέγγιση, θα εξετασθεί το ενδεχόμενο χειρουργικής επέμβασης. Η χειρουργική επέμβαση είναι θεραπεία εκλογής. Η απόφαση για χειρουργική επέμβαση βασίζεται στον πόνο ή την απώλεια λειτουργίας που έχετε στο δάχτυλό σας. Εάν, ωστόσο, το δάχτυλό σας ή ο αντίχειρας είναι σταθερά σε λυγισμένη θέση, ο γιατρός μπορεί να συστήσει χειρουργική επέμβαση για την πρόληψη μόνιμης δυσκαμψίας.

Χειρουργική Επέμβαση

Η χειρουργική διαδικασία για την επίλυση του προβλήματος του δακτύλου ονομάζεται τενοντόλυση ή απελευθέρωση εκτινασσόμενου δακτύλου.

Ο στόχος της διαδικασίας είναι να απελευθερώσει το Α1 pulley που εμποδίζει την κίνηση των τενόντων, έτσι ώστε ο καμπτήρας τένοντας να μπορεί να ολισθαίνει πιο εύκολα μέσα στο έλυτρο του τένοντα. Συνήθως, η διαδικασία γίνεται σε εξωτερική βάση με ένεση τοπικής αναισθησίας.

Η χειρουργική επέμβαση πραγματοποιείται είτε με μια μικρή ανοιχτή τομή στην παλάμη είτε με το άκρο της βελόνας. Το Α1 διαιρείται (απελευθερώνεται) και έτσι ο τένοντας να μπορεί να γλιστρά ελεύθερα. Αν και τα pulley έχουν σημαντική λειτουργία στο χέρι, η απελευθέρωση του Α1 δεν προκαλεί προβλήματα στο μέλλον.

Επιπλοκές

Επιπλοκές μπορεί να προκύψουν με οποιοδήποτε είδος χειρουργικής επέμβασης. Ο γιατρός θα συζητήσει μαζί σας τους κινδύνους πριν από τη χειρουργική επέμβαση και θα λάβει συγκεκριμένα μέτρα για την πρόληψη δυνητικών επιπλοκών.

Οι πιο συχνές επιπλοκές μετά από χειρουργική επέμβαση για εκτινασσόμενο δάκτυλο ή αντίχειρα περιλαμβάνουν:

Οι λιγότερο συχνές επιπλοκές περιλαμβάνουν:

Αποθεραπεία

Οι περισσότεροι ασθενείς ενθαρρύνονται σε κίνηση αμέσως μετά τη χειρουργική επέμβαση. Είναι λογικό να έχετε κάποιο πόνο στην παλάμη σας. Ανυψώνοντας το χέρι σας πάνω από το ύψος του θώρακα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του πόνου και του πρηξίματος. Αν και η τομή σας θα επουλωθεί μέσα σε λίγες εβδομάδες, μπορεί να χρειαστούν από 4 έως 6 μήνες για να εξαφανιστεί πλήρως το πρήξιμο και η δυσκαμψία στο χέρι και τα δάχτυλα ή στον αντίχειρά σας. Εάν η δυσκαμψία, το πρήξιμο ή ο πόνος επιμένουν μετά τη χειρουργική επέμβαση, ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει να επισκεφθείτε έναν φυσιοθεραπευτή.

Αποτελέσματα

Οι ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση στη λειτουργία καθώς και ανακούφιση από τον πόνο στο δάκτυλο. Ωστόσο, εάν υπήρχε δυσκαμψία ή απώλεια κίνησης πριν από τη χειρουργική επέμβαση, ενδέχεται να μην αποκατασταθεί πλήρως το εύρος κίνησης.