ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΥΠΑΚΡΩΜΙΑΚΗΣ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗΣ

Shoulder Impingement / Rotator Cuff Tendinitis

Ένα από τα πιο κοινά σωματικά προβλήματα είναι ο πόνος στον ώμο. Ο ώμος σας αποτελείται από αρκετές αρθρώσεις που σε συνδυασμό με τένοντες και μύες επιτρέπουν ένα μεγάλο εύρος κίνησης στο χέρι σας. Επειδή τόσες πολλές διαφορετικές δομές συνθέτουν τον ώμο, αυτές είναι πολύ συχνά ευάλωτες. Οι κακώσεις του στροφικού πετάλου είναι μια συχνή πηγή πόνου στον ώμο.

Ο ώμος σας αποτελείται από τρία οστά: το εγγύς βραχιόνιο (humerus), την ωμοπλάτη (scapula ) και την κλείδα (clavicle).

Το  βραχιόνιο  συγκρατείται στην άρθρωση του ώμου μέσω του πετάλου των στροφέων. Αυτοί οι μύες και οι τένοντες τους σχηματίζουν ένα κάλυμμα γύρω από την κεφαλή του βραχιονίου οστού και το συνδέει με την ωμοπλάτη.

Υπάρχει ένας θυλακώδης σχηματισμός (bursa) μεταξύ του πετάλου των στροφέων και του οστού πάνω από τον ώμο (acromion).Το ανατομικό αυτό στοιχείο λιπαίνει την εν λόγω περιοχή και επιτρέπει έτσι στους τένοντες να ολισθαίνουν χωρίς ιδιαίτερη τριβή όταν μετακινείτε το χέρι σας.

Οι τραυματισμοί του πετάλου των στροφέων αποτελούν μια κοινή πηγή πόνου στον ώμο. Ο πόνος μπορεί να είναι απότοκο από:

Αίτιο Παθογένεση

Ο πόνος στο στροφικό πέταλο είναι κοινός τόσο στους νεαρούς αθλητές όσο και στους μεσήλικες. Οι νεαροί αθλητές που χρησιμοποιούν τα χέρια τους σε αθλήματα όπου υπάρχει έντονη κίνηση πάνω από το ύψος του ώμου είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι. Εκείνοι που κάνουν επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες χρησιμοποιώντας το βραχίονα, όπως κατασκευές, είναι επίσης ευάλωτοι.

Ο πόνος μπορεί επίσης να αναπτυχθεί ως αποτέλεσμα ενός μικροτραυματισμού. Μερικές φορές, όμως συμβαίνει χωρίς προφανή αιτία.

Συμπτώματα

Ο πόνος του στροφικού πετάλου συνήθως προκαλεί τοπική διόγκωση και ευαισθησία στο πρόσθιο τμήμα του ώμου. Μπορεί να υπάρξει πόνος και δυσκαμψία όταν σηκώνετε το χέρι. Μπορεί επίσης να υπάρχει πόνος όταν ο βραχίονας χαμηλώνει από μια ανυψωμένη θέση.

Τα αρχικά συμπτώματα συχνά είναι ήπια. Οι ασθενείς συνήθως δεν αναζητούν θεραπεία σε πρώιμο στάδιο. Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:

Καθώς το πρόβλημα εξελίσσεται, τα συμπτώματα αυξάνονται:

Αν ο πόνος εμφανισθεί αιφνίδια, ο ώμος μπορεί να είναι εξαιρετικά ευαίσθητος στις κινήσεις, οι οποίες μπορεί να είναι περιορισμένες και επώδυνες.

Ιατρικό Ιστορικό & Φυσική Εξέταση

Αφού συζητήσετε για τα συμπτώματά σας και το γενικότερο ιατρικό σας ιστορικό, ο γιατρός θα εξετάσει τον ώμο σας, ελέγχοντας αν υπάρχει κάποια ευαισθησία ή και παραμόρφωση. Για να εκτιμηθεί το εύρος της κίνησης του ώμου σας, ο γιατρός θα σας μετακινήσει το χέρι σε διάφορες κατευθύνσεις. Θα εκτιμήσει επίσης και τη δύναμη του χεριού σας καθώς και άλλα προβλήματα με την άρθρωση του ώμου. Μπορεί επίσης να εξετάσει τον αυχένα για να βεβαιωθεί ότι ο πόνος δεν προέρχεται από κάποια κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου με πίεση νευρικών ριζών και να αποκλείσει άλλες καταστάσεις όπως η αρθρίτιδα

Απεικονιστικός Έλεγχος

Άλλες μέθοδοι που μπορεί να βοηθήσουν τον γιατρό να επιβεβαιώσει τη διάγνωσή σας περιλαμβάνουν τις ακτινογραφίες.

Ακτινογραφίες

Οι ακτινογραφίες δεν απεικονίζουν τους μαλακούς ιστούς του ώμου, όπως το πέταλο των στροφέων και έτσι είναι συνήθως φυσιολογικές ή έστω απεικονίζουν κάποια μικρή εξόστωση. Μια ειδική προβολή, η outlet view μερικές φορές θα δείξει μόνον ένα μικρό οστικό σχηματισμό στο μπροστινό άκρο του ακρωμίου, το οποίο συχνά αποτελεί σημείο πρόσκρουσης.

Μαγνητική τομογραφία (MRI) και υπερηχογράφημα (US)

Αυτές οι απεικονιστικές μέθοδοι προσφέρουν καλύτερες εικόνες από μαλακούς ιστούς όπως οι τένοντες του πετάλου των στροφέων. Μπορούν να καταδείξουν ύπαρξη υγρού ή φλεγμονής στην bursa ή και το πέταλο των στροφέων. Σε μερικές περιπτώσεις, θα παρατηρηθεί ακόμα και μερική ρήξη του εν λόγω ανατομικού σχηματισμού.

Θεραπευτική Αγωγή

Ο στόχος της θεραπείας είναι η μείωση του πόνου και η αποκατάσταση της λειτουργίας. Κατά τον προγραμματισμό της θεραπείας, ο γιατρός θα εξετάσει το επίπεδο δραστηριότητας και τη γενικότερη υγεία σας σε συνάρτηση με την ηλικία.

Μη χειρουργική θεραπεία

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η αρχική θεραπεία είναι μη χειρουργική. Αν και η συντηρητική θεραπεία μπορεί να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες έως και μήνες, πολλοί ασθενείς εμφανίζουν σταδιακή βελτίωση και επιστροφή στην καθημερινότητά τους.

Ανάπαυση Ο γιατρός μπορεί να σας προτείνει ανάπαυση και τροποποίηση δραστηριοτήτων, όπως αποφυγή κινήσεων πάνω από το επίπεδο του ώμου.

Μη Στεροειδή Αντιφλεγμονώδη Φάρμακα  Φάρμακα όπως η ιβουπροφαίνη και η ναπροξένη μειώνουν τον πόνο και το οίδημα.

Φυσικοθεραπεία  Ένας φυσιοθεραπευτής αρχικά θα επικεντρωθεί στην αποκατάσταση της φυσιολογικής κίνησης στον ώμο. Ασκήσεις διατάσεων για τη βελτίωση του εύρους κίνησης είναι πολύ χρήσιμες. Εάν έχετε δυσκολία να φτάσετε το χέρι πίσω από την πλάτη σας, ίσως έχετε αναπτύξει ρίκνωση της οπίσθιας άρθρωσης του ώμου. Διατατικές ασκήσεις του οπίσθιου θυλάκου μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικές για την ανακούφιση του πόνου στον ώμο. Μόλις ο πόνος σας βελτιωθεί, ο θεραπευτής θα σας ξεκινήσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα μυϊκής ενίσχυσης των μυών του στροφικού πετάλου.

Έγχυση Στεροειδών  Εάν η ανάπαυση, τα φάρμακα και η φυσική θεραπεία δεν ανακουφίσουν τον πόνο σας, μπορεί να σας βοηθήσει μία ένεση τοπικού αναισθητικού και ενός σκευάσματος κορτιζόνης. Η κορτιζόνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντιφλεγμονώδες φάρμακο. Η έγχυση του στην bursa κάτω από το ακρώμιο μπορεί να ανακουφίσει αισθητά από τον πόνο.

Όταν η συντηρητική αγωγή δεν ανακουφίσει τον πόνο, ο γιατρός μπορεί να συστήσει πλέον κάποια χειρουργική επέμβαση.

Ο στόχος της χειρουργικής επέμβασης είναι να δημιουργηθεί περισσότερος χώρος για το πέταλο των στροφέων. Για το σκοπό αυτό, ο γιατρός θα αφαιρέσει τη φλεγμονώδη bursa. Μπορεί επίσης να παραστεί ανάγκη για ακρωμιοπλαστική, στην οποία εξαιρείται ένα μέρος του ακρωμίου. Αυτό είναι επίσης γνωστό και ως υπακρωμιακή αποσυμπίεση. Αυτές οι παρεμβάσεις μπορούν να διενεργηθούν είτε αρθροσκοπικά είτε με ανοιχτή τεχνική.

Αρθροσκοπική Τεχνική  Στην αρθροσκόπηση, λεπτά χειρουργικά εργαλεία εισάγονται μέσω μικρών οπών στον ώμο σας. Ο χειρουργός επισκοπεί τον ώμο σας μέσω μια κάμερας που παρέχει εικόνα σε μια οθόνη. Με την οπτική καθοδήγηση επιδιορθώνονται οι βλάβες των οστών και των μαλακών μορίων. Στις περισσότερες περιπτώσεις διενεργείται ακρωμιοπλαστική και απελευθέρωση ανατομικών στοιχείων που δυσχεραίνουν την κίνηση της άρθρωσης.

Ο χειρουργός μπορεί παράλληλα να επιδιορθώσει και άλλες συνυπάρχουσες παθήσεις που υπάρχουν στον ώμο κατά τη διάρκεια της αρθροσκόπησης. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν αρθρίτιδα της ακρωμιοκλειδικής άρθρωσης, φλεγμονή του τένοντα του δικεφάλου ή μερική ρήξη του στροφικού πετάλου.

Ανοικτή Χειρουργική Τεχνική  Στην ανοικτή χειρουργική επέμβαση, ο γιατρός θα κάνει μια μικρή τομή στο μπροστινό μέρος του ώμου σας η οποία θα επιτρέψει την άμεση προσπέλαση του ακρωμίου και του στροφικού πετάλου.

Αποκατάσταση

Μετά το χειρουργείο, το χέρι τοποθετείται σε μια ανάρτηση για ένα μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό επιτρέπει μια πρώιμη επούλωση. Μόλις αποκτηθεί μια σχετική άνεση, ο γιατρός θα σας αφαιρέσει την ανάρτηση ώστε να ξεκινήσετε ασκήσεις και κάποιο πρόγραμμα αποκατάστασης-φυσικοθεραπείας.

Ο γιατρός θα σας προτείνει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης με βάση τις ανάγκες σας και τα ευρήματα της χειρουργικής επέμβασης. Αυτό θα περιλαμβάνει ασκήσεις για να ανακτήσετε το εύρος κίνησης του ώμου και της δύναμης του βραχίονα. Χρειάζεται συνήθως 2 έως 4 μήνες για να επιτευχθεί πλήρης ανακούφιση από τον πόνο, αλλά μπορεί να διαρκέσει έως και ένα χρόνο.